מחלות רשתית

מה עושים כשיש מחלות רשתית

כאופטומטריסטית הנפגשת המון עם פציינטים שסובלים  ממחלות רשתית, אני רוצה לעזור לאופטומטריסטים להבין במה להתמקד כאשר בודקים חולים עם מחלות רשתית. מצבים אלו יכולים להיות מורכבים, אך בדיקת עיניים מקיפה היא המפתח לגילוי מוקדם ולניהול, למעקב, ולהפנייה לגורמים המטפלים המתאימים.

כאשר עוסקים בחולים שעלולים לסבול ממחלות רשתית, על האופטומטריסטים להתחיל במתן תשומת לב להיסטוריה הרפואית של החולה. חשוב לאסוף מידע על כל היסטוריה משפחתית של מחלות רשתית, כגון ניוון מקולרי הקשור לגיל (AMD) או רטינופתיה סוכרתית. כמו כן, שאל לגבי כל מצב בריאותי קיים כמו סוכרת, יתר לחץ דם או הפרעות אוטואימוניות, שכן אלה עלולים להגביר את הסיכון לבעיות ברשתית.

 

 

במהלך בדיקת העיניים, אופטומטריסטים צריכים להתמקד במספר היבטים מרכזיים הקשורים למחלות רשתית. אחד הדברים הראשונים שיש להעריך הוא חדות הראייה. זה כולל בדיקה עד כמה מטופל יכול לראות במרחקים שונים. בדיקת חדות הראייה היא חיונית לגילוי מוקדם של מחלות רשתית שעלולות להשפיע על הראייה המרכזית, כמו AMD.

לאחר מכן, חיוני לבחון את אישוני המטופל ואת תגובותיהם לאור. תגובות אישון חריגות יכולות להצביע על בעיות רשתית אפשריות, כמו גם בעיות נוירולוגיות. בדיקת אישונים היא שלב מוקדם בזיהוי מחלות רשתית מסויימות. 

אופטומטריסטים צריכים גם לבצע בדיקה יסודית של הרשתית עצמה. זה כרוך בדרך כלל בהרחבת אישוניו  של המטופל בהשגחתו של רופא עיניים כדי לקבל תצוגה טובה יותר של החלק האחורי של העין. יש לבדוק היטב את הרשתית לאיתור סימנים של מחלות רשתית, כולל חריגות בכלי הדם, כגון שטפי דם או מיקרו מפרצות הנראות ברטינופתיה סוכרתית.

 

היבט קריטי אחד בבדיקה הוא חיפוש אחר שינויים במקולה, שהיא החלק המרכזי של הרשתית. עבור מחלות רשתית רבות, כל הפרעות מקולריות יכולות להיות אינדיקטור חזק לבעיה. זה כולל מצבים כמו AMD הקרוי בעברית  ניוון רשתית 

או דגנרציה מקולרית שלעיתים קרובות מופיעים עם דרוזן או שינויים בפיגמנטים במקולה. השלבים המאוחרים יותר של המחלה כבר יגרמו ללקויות בראייה המרכזית. 

אופטומטריסטים צריכים גם להעריך את הראייה ההיקפית של המטופל. מצבים כמו רטיניטיס פיגמנטוזה יכולים לגרום לראיית מנהרה, שבה הראייה ההיקפית מצטמצמת בהדרגה. בדיקות פשוטות, כמו בדיקת שדה הראייה של העימות, יכולות לעזור לזהות את ההיצרות בשלב מוקדם.

חלק מרכזי נוסף בבדיקה הוא לבדוק אם יש סימנים של היפרדות רשתית. מטופלים עם היפרדות רשתית עשויים לחוות תסמינים כמו הבזקי אור,  או צל דמוי וילון מעל הראייה שלהם. זה חיוני לאבחן מצב זה באופן מיידי, שכן ייתכן שתהיה צורך בהתערבות כירורגית.

Top